Základní práce ve fotolaboratořích
Praní pozitivu:
- vodou vypíráme chemikálie a roztoky, kterými foto. materiál během zpracování prošel.
- špatné vyprání způsobuje zeslabení černobílého obrazu a jeho nestálost na světle
- nevypraný zbytek ustalovače způsobuje žluté a žlutohnědé skvrny na obraze a podložce
- doba vypírání se řídí druhem podložky Þ umělohmotné podložky se vypírají lépe (RC podložky, acetylcelulóza, sklo), papírové podložky se vypírají hůře a proto se doporučuje doba praní 1 hodina, ideální je prát ve 2 pračkách po půl hodinách nebo během praní několikrát vodu vylít a napustit čistou, umělohmotný podklad stačí prát 1/2 hodiny
- během praní je dobré foto. přehazovat, POZOR, aby nedošlo k poškození obrazu
- ideální teplota vody je asi 16 oC
- při vyšší teplotě je nebezpečí bobtnání želatiny a porušení obrazu, proto je nutné používat do prací vody nebo před praním chemik. kamenec hlinitodraselný nebo síran sodný Þ Glauberova sůl, která se používá jako utvrzující látka
- fotografie dáváme do pračky po 1 ks pomocí misky
- vyprané foto. skládáme pod vodou do cihličky, emulze v jeden směr, nejlépe podle velikosti
- přebytečnou vodu vymačkáme a přeneseme na misce k sušení
Sušení pozitivu volně:
- foto. ze štočku (cihličky) rozkládáme na rám a každou utřeme z obou stan viskózní houbou
- kapky na obraze by mohli způsobit tmavé skvrny nebo nerovnoměrné schnutí a tím deformaci podložky
- sušící rámy mohou být vypleteny silonovou nití nebo mohou být plátěné
- často se také používá vlnovkový papír (před sušením provedeme kontrolu, zdali vlnovkový papír nebarví)
Rovnání pozitivu:
- usušené pozitivy jsou zkroucené, protože se emulze smrštila
- velké zvětšeniny musíme vypírat, ostatní foto. se musí přetahovat přes hranu skla nebo pravítka nebo přes hranu stolu
- ve všech případech musí být hrana přes kterou přetahujeme zabroušená, nesmí být ostrá a musí být čistá
- přeschlé foto. zezadu lehce navlhčíme, vodu necháme zavadnout a pak přetahujeme přes všechny 4rohy obrazem nahoru a nakonec přetáhneme přes celou délku fotky POZOR na pomačkání emulze
Lisování:
- ani po přetažení nedostaneme obraz rovný, proto musíme foto. vkládat do lisu
- přetažené foto dáváme emulzí k sobě a mezi jednotlivé formáty vkládáme tvrdou podložku, aby se foto. do sebe nevlisovaly
- minimální doba lisování je 24 hodin
- vyrovnání a lisování neprovádíme u RC podložky
Ořezávání:
- používají se nožní nebo ruční řezačky
- nůž řezačky musí být dokonale ostrý
- ořezáváme jen otřepané okraje tj. 1-2 mm formát papíru musí být vždy zachován
- pouze v některých případech seřezáváme do žádaného formátu tj. pas, občanský průkaz, různé průkazky atd.
Leštění:
- provádíme jen u papírové podložky
- leštit můžeme za studena a za tepla
Leštění za tepla
- leštění za tepla se provádí na plochých leštičkách, jež se hodí pro malé množství fotek
- pro větší počet foto. je výhodnější používat leštičku bubnovou
Postup leštění
- u ploché leštičky na pochromovaný plech klademe foto. emulzí dolů
- vyválečkujeme přes savý papír nebo hadřík Þ odstraníme vzduchové bubliny a vodu
- položíme pochromovaný plech na vyhřátou leštičku, připevníme přítlačným plátnem a necháme leštit
- vyleštěné foto. jemně praskají a po oddělání přítlačného plátna sami odskočí
- u bubnové leštičky klademe foto. podložku na pohybující se plátno, které unáší foto. k nerezovému vytápěnému bubnu
- pro dokonalé vyleštění se přitlačí válec, který odstraní vzduchové bubliny a přebytečnou vodu
- rychlost otáčení válce se řídí silou podložky
- za 1 otočení musí foto. samy z válce odskočit
- na této leštičce můžeme provádět i sušení foto. a v tom případě klademe foto. obrazem k plátnu
- u obou leštiček musí být plátno suché a čisté Þ zabránění vzniku rezavých skvrn na podložce
- chromovaný válec nebo plech musí být pečlivě ošetřován, aby se nepoškrabal a byl stále čistý
- poškrábaný a nerovný plech dává špatný lesk na fotografie
- od jemných nečistot vyčistíme plech jelenicí, vetší nečistoty odstraníme lihem
Leštění za studena
- dříve se provádělo zejména u barevných fotografií
- dnes se provádí jen u velkých zvětšenin nebo pro speciální účely
- leští se buď na skle (musí být specielně upraveno) nebo plexiskle (nemusí se upravovat, ale je citlivé na poškrábání)
Postup leštění
- na čisté plexisklo položíme vlhké foto. emulzí ke sklu
- gumovým válečkem přes savý papír nebo hadřík vytlačíme vodu a vzduchové bubliny a necháme volně doschnout
- usušené vyleštěné foto. samy odskočí nebo je stáhneme nepřerušovaným tahem
Leštění na skle – úprava
- nejdříve očistíme sklo od hrubé nečistoty kašičkou splavené křídy nebo hadříkem
- vyčistíme lihem a vyleštíme do vysokého lesku
- foto. se nelepí
- sklo se rovněž může leštit volskou žlučí
- na vyleštěné sklo klademe foto. stejně jako u plexiskla a postupujeme rovněž stejně
- sklo nesmí být příliš tenké, aby neprasklo a nedošlo k úrazu
- pro urychlení dáváme sklo na vyhřátou plsť
- pro leštění velkých zvětšenin přichytíme rohy, neboť foto. schne v rozích rychleji, tím vzniká nestejnoměrné schnutí, foto. se kroutí a má porušený lesk vrstevnicí