Základní práce ve fotolaboratořích

 

Praní pozitivu:

-         vodou vypíráme chemikálie a roztoky, kterými foto. materiál během zpracování prošel.

-         špatné vyprání způsobuje zeslabení černobílého obrazu a jeho nestálost na světle

-         nevypraný zbytek ustalovače způsobuje žluté a žlutohnědé skvrny na obraze a podložce

-         doba vypírání se řídí druhem podložky Þ umělohmotné podložky se vypírají lépe (RC podložky, acetylcelulóza, sklo), papírové podložky se vypírají hůře a proto se doporučuje doba praní 1 hodina, ideální je prát ve 2 pračkách po půl hodinách nebo během praní několikrát vodu vylít a napustit čistou, umělohmotný podklad stačí prát 1/2 hodiny

-         během praní je dobré foto. přehazovat, POZOR, aby nedošlo k poškození obrazu

-         ideální teplota vody je asi 16 oC

-         při vyšší teplotě je nebezpečí bobtnání želatiny a porušení obrazu, proto je nutné používat do prací vody nebo před praním chemik. kamenec hlinitodraselný nebo síran sodný Þ Glauberova sůl, která se používá jako utvrzující látka

-         fotografie dáváme do pračky po 1 ks pomocí misky

-         vyprané foto. skládáme pod vodou do cihličky, emulze v jeden směr, nejlépe podle velikosti

-         přebytečnou vodu vymačkáme a přeneseme na misce k sušení

 

Sušení pozitivu volně:

-         foto. ze štočku (cihličky) rozkládáme na rám a každou utřeme z obou stan viskózní houbou

-         kapky na obraze by mohli způsobit tmavé skvrny nebo nerovnoměrné schnutí a tím deformaci podložky

-         sušící rámy mohou být vypleteny silonovou nití nebo mohou být plátěné

-         často se také používá vlnovkový papír (před sušením provedeme kontrolu, zdali vlnovkový papír nebarví)

 

Rovnání pozitivu:

-         usušené pozitivy jsou zkroucené, protože se emulze smrštila

-         velké zvětšeniny musíme vypírat, ostatní foto. se musí přetahovat přes hranu skla nebo pravítka nebo přes hranu stolu

-         ve všech případech musí být hrana přes kterou přetahujeme zabroušená, nesmí být ostrá a musí být čistá

-         přeschlé foto. zezadu lehce navlhčíme, vodu necháme zavadnout a pak přetahujeme přes všechny 4rohy obrazem nahoru a nakonec přetáhneme přes celou délku fotky POZOR na pomačkání emulze

 

Lisování:

-         ani po přetažení nedostaneme obraz rovný, proto musíme foto. vkládat do lisu

-         přetažené foto dáváme emulzí k sobě a mezi jednotlivé formáty vkládáme tvrdou podložku, aby se foto. do sebe nevlisovaly

-         minimální doba lisování je 24 hodin

-         vyrovnání a lisování neprovádíme u RC podložky

 

Ořezávání:

-         používají se nožní nebo ruční řezačky

-         nůž řezačky musí být dokonale ostrý

-         ořezáváme jen otřepané okraje tj. 1-2 mm formát papíru musí být vždy zachován

-         pouze v některých případech seřezáváme do žádaného formátu tj. pas, občanský průkaz, různé průkazky atd.

 

Leštění:

-         provádíme jen u papírové podložky

-         leštit můžeme za studena a za tepla

 

Leštění za tepla

-         leštění za tepla se provádí na plochých leštičkách, jež se hodí pro malé množství fotek

-         pro větší počet foto. je výhodnější používat leštičku bubnovou

Postup leštění

-         u ploché leštičky na pochromovaný plech klademe foto. emulzí dolů

-         vyválečkujeme přes savý papír nebo hadřík Þ odstraníme vzduchové bubliny a vodu

-         položíme pochromovaný plech na vyhřátou leštičku, připevníme přítlačným plátnem a necháme leštit

-         vyleštěné foto. jemně praskají a po oddělání přítlačného plátna sami odskočí

-         u bubnové leštičky klademe foto. podložku na pohybující se plátno, které unáší foto. k nerezovému vytápěnému bubnu

-         pro dokonalé vyleštění se přitlačí válec, který odstraní vzduchové bubliny a přebytečnou vodu

-         rychlost otáčení válce se řídí silou podložky

-         za 1 otočení musí foto. samy z válce odskočit

-         na této  leštičce můžeme provádět i sušení foto. a v tom případě klademe foto. obrazem k plátnu

-         u obou leštiček musí být plátno suché a čisté Þ zabránění vzniku rezavých skvrn na podložce

-         chromovaný válec nebo plech musí být pečlivě ošetřován, aby se nepoškrabal a byl stále čistý

-         poškrábaný a nerovný plech dává špatný lesk na fotografie

-         od jemných nečistot vyčistíme plech jelenicí, vetší nečistoty odstraníme lihem

 

Leštění za studena

-         dříve se provádělo zejména u barevných fotografií

-         dnes se provádí jen u velkých zvětšenin nebo pro speciální účely

-         leští se buď na skle (musí být specielně upraveno) nebo plexiskle (nemusí se upravovat, ale je citlivé na poškrábání)

Postup leštění

-         na čisté plexisklo položíme vlhké foto. emulzí ke sklu

-         gumovým válečkem přes savý papír nebo hadřík vytlačíme vodu a vzduchové bubliny a necháme volně doschnout

-         usušené vyleštěné foto. samy odskočí nebo je stáhneme nepřerušovaným tahem

Leštění na skle – úprava

-         nejdříve očistíme sklo od hrubé nečistoty kašičkou splavené křídy nebo hadříkem

-         vyčistíme lihem a vyleštíme do vysokého lesku

-         foto. se nelepí

-         sklo se rovněž může leštit volskou žlučí

-         na vyleštěné sklo klademe foto. stejně jako u plexiskla a postupujeme rovněž stejně

-         sklo nesmí být příliš tenké, aby neprasklo a nedošlo k úrazu

-         pro urychlení dáváme sklo na vyhřátou plsť

-         pro leštění velkých zvětšenin přichytíme rohy, neboť foto. schne v rozích rychleji, tím vzniká nestejnoměrné schnutí, foto. se kroutí a má porušený lesk vrstevnicí

Zpět