Zpracování, vyvolání portrétní zvětšeniny

-  velkou zvětšeninu nevyvoláváme pinzetou (gumové rukavice); nesmíme zvětšeninu držet na jednom místě, aby se nevytvořily bílé nebo žluté skvrny

-   zvětšeninu obracíme ve vývojce nahoru a dolů nebo u metrových zvětšenin provádíme vyvolávání navinováním  a svinováním a rozvinováním

-      při vyvolávání můžeme provádět různé zásahy méně exp. místa vyvoláváme tím, že na ně dýcháme, nebo je potíráme dlaní, tím vzniká teplo a vývojka rychleji pracuje

-      můžeme také využít více druhů vývojek abychom zvýšili tonalitu - nejprve měkcepracující (tím se navolají šedé tóny) a pak dovoláváme v N nebo C vývojce, kde získáme brilanci obrazu

-       nakonec se zvětšenina přerušuje, ustaluje, pere

-       ve všech lázních dbáme na to, aby nedošlo k prolomení obrazu

 

Napínání zvětšeniny

-     velké portrétní zvětšeniny nestačí rovnat přes hranu skla, ale napínáme je přímo při sušení

-     používáme sklo větší tloušťky, aby se neprolomilo - úraz, poničení zvětšeniny

-     sklo musí být větší než zvětšenina

-  na sklo položíme podložný papír, který saje vodu, u malé zvětšeniny použijeme 1 a velkých více papírů, protože získámevětší vbypnutí

-     papír je menší než zvětšenina (cca o 1 cm), zvětšeninu dáváme obrazem nahoru a začínáme lepit papírovou lepící páskou (musí mít stejné pnutí jako papír - proto není vhodná izolepa)

-     lepíme vždy 2 protilehlé strany cca 1 cm na zvětšenině

-   po nalepení lepící pásku přitlačíme knihařskou kostkou, abychom odstranili všechny vzduchové bublinky a objedeme    pásku kolem hran zvětšeniny, nakonec nařízneme lepící pásku v protilehlých rozích, cca. 1 - 2 cm od rohu zvětšeniny

-      tyto otvory slouží k tomu, aby pod zvětšeninou procházel vzduch a zvětšenina dobře usychala

-      u velkých zvětšenin přelepujeme 2 pásky na sebe, aby během sušení nepraskly

 

Zpět