Snímkování podkolení

 

-       Jsou to snímky jedné nebo maximálně tří osob pod kolena. V kinematografii se tomuto záběru říká „americký záběr“

-       U podkolení musíme v záběru zachytit nejen správný výraz obličeje, ale důležitou roli tvoří také kompozice a záběr rukou.

-       Snímky rukou jsou velice náročné a vyžadují řadu zkušeností. Pokud model má držení rukou nepřirozené, je vhodné umístnit do ruky nějaký předmět (knížku, květinu) nebo opřeme ruce vhodně o opěradlo židle nebo jiný bytový doplněk. Pokud nepomůže zaměstnání rukou, můžeme ruce přikrýt drapérií (zvlhčená látka – šátek). Někdy pomůže i dostatečně velká kytice.

-       Pokud jsou v záběru ruce, nikdy je nenatáčíme celou plochou k objektivu, zvláště model bílé rukavice. Ruka je nepřirozeně velká a deformovaná. Ruku natáčíme mírně z boku. Pokud má model křečové držení rukou, je vhodné ruce dobře protřepat, tím se uvolní. Pak volně položit na sebe do klína nebo na opěradlo židle.

-       U podkolení máme i část nohou- kolena, proto není vhodné , aby model seděl zepředu, kolena jsou nejblíže k objektivu a tím jsou zvětšeny a deformovány, pokud model sedí otáčíme jej vždy z boku nebo mírně z boku a ramena a hlavu natáčíme opačným směrem k objektivu podle typologie.Pokud model stojí a nevyužíváme krátkou expozici (výbojkové světlo) je vhodné aby se model opíral o židli nebo jiný bytový doplněk, který doplňuje kompozici obrazu a součastně udržuje stabilitu modelu.Tělo je otočeno mírně nebo více od objektivu podle typologie (štíhlé modely můžeme fotografovat i z anfasu) není však vhodné snímkovat tělo i obličej z anfasu.

 

Osvětlení

-       Postupujeme stejně jako u portrétu a dvojportrétu pouze hlavním světlem směřujeme více do klína (podle typologie), aby byla prosvětlena i spodní část oděvu. Pokud má model tmavý oděv a zabíráme jej až pod kolena můžeme spodní partije prosvětlit samostatným pomocným reflektorem vlasovka středně kontrastní světlo.

-       U podkolení se častěji využívá narušené pozadí (světelná mřížka, průzory, atd.)

 

Objektivy

-       podkolení je poslední možnost kde využíváme portrétní objektivy.

-       300 zorný úhel

-       delší ohnisková vzdálenost

-       měkčí kresba

 

Zpět