- je to snímání dvou osob maximálně do pasu
- u dvojportrétu musíme zachytit nejen správnou typologii obličeje obou modelů, ale i vzájemný vztah obou modelů k sobě.
Póza
Modely sedí-
- větší model, starší nebo muž sedí rozkročmo za menším, mladším nebo ženou
- sedí na otočné žídly bez opěradla rameny se dotýkají vrcholy hlav se dotýkají aby tvořili trojúhelník.Touto pózou dostaneme modely blízko sobě
- pokud modely sedí vedle sebe musíme použít pózu méně přirozenou a pohodlnou. Je nebezpečí, že se modely od sebe oddělí
Modely stojí-
- menší model, mladší nebo žena stojí před větším, starším nebo muže
stojí na vnitřních nohách pevně a na vnějších mají pohov. Tím dostaneme modely blíž k sobě
- ramena se dotýkají a hlavy tvoří trojúhelník
- je dobré, aby model stojící vzadu zejména muž byl větší proto je vhodné zejména muže postavit na praktikábl(bedýnku) a tím se model vyvýší.
Póza taneční-
- modely stojí v takové póze jaká se používá u kolových tanců(polka, valčík)
- modely jsou k sobě otočeni v ostrém úhlu ramena se dotýkají a hlavy tvoří trojúhelník.
- pokud je muž nižší využíváme praktikábl nebo nízké schodiště.
- tuto pózu využíváme hlavně u svatební fotografie, pokud má fotograf zkušenosti mohou stát modely zády k sobě a dotýkají se rameny krepe jsou blíže objektivu.
- můžeme použít výřez šířkový nebo výškový, který je vhodný u modelů bez zajímavého oblečení
- pokud mají modely zajímavé oblečení nebo si zákazník přeje vyfotografovat část oděvu použijeme výškový formát
- u svatební fotografie používáme většinou výškový výřez, abychom dostatečně zachytily celou kytici.Pokud má nevěsta kytici tmavou a malou je lépe ji umístnit kytici na straně nevěsty u které se předpokládají světlé šaty.
- Kytice velké a bílé je dobré umístnit na stranu ženicha, aby se narušila tmavá plocha obleku. Vždy se řídíme vkusem a citem.
- směr pohledu-modely se mohou dívat oba jedním směrem, to je z anfasu nebo 1/3,2/3 anfasu nebo se dívají do kříže v tom případě můžeme jeden model natáčet z anfasu a druhý z 1/3,2/3 anfasu nebo i z profilu.Oči jsou otočeny vždy ve směru pohledu
Pozadí-
- můžeme vytvářet kužel světla nad oběma modely, který sahá do
- poloviny uší a na obě strany stejně.
- pokud má jeden model oděv světlí a druhý tmavý umísťujeme kužel světla za model s tmavým oděvem.
- kužel světla tvoříme reflektorem vlasovka,který dává tvrdé nebo střední kontrastní světlo(popis reflektoru)
- u svatební fotografii nebo pro specielní případy můžeme použít pozadí narušené pomocí reflektoru maul, kdy před fressnellovu čočku vkládáme různé šablony a ty promítáme na pozadí ( siluety architektury, větve stromu,atd.)
- protože snímkujeme dva modely,můžeme osvětlovat každý model samostatně nebo můžeme použít jeden reflektor na osvětlení obou modelů.
a) Oba modely mají tmavé husté vlasy-
- každý model samostatně, větší intenzitou a vyšším kontrastem pomocí reflektorem MAUL.
b) Jeden model tmavé a druhý světlé vlasy-
- osvětlujeme každý model samostatně různou intenzitou a kontrastem.
- světlovlasí nasvětlujeme méně a měkčeji, na reflektor přidáváme síťku nebo matnici.
c) Jeden model má málo vlasů-
- malá intenzita nebo vůbec neosvětlujeme (polarizační filtr)
d) Oba modely světlé krátké vlasy-
- osvětlujeme každý model samostatně, měkkým světlem malou intenzitou nebo jedním reflektorem oba zezadu. v tom případě musíme dát pozor, aby světlo nesvítilo do objektivu.
- Ve všech případech osvětlení nesmí nastat přezáření a světlo nesmí zasahovat do obličej.
Hlavní světlo-
- Vytváříme jim plastiku, klínek nebo trojúhelník u dvojportrétu se častěji vytváří u obou modelů osvětlení klínkové. Pouze v případě, že každý model má jiné otočení hlavy (anfas, 1/3 anfasu) používáme osvětlení kombinované- klínek a trojúhelník.
- Stejně jako u portrétu klínek nesmí zasahovat do úst a nesmí nastat přezáření čela nebo brady.
- Hlavní světlo je vhodné použít ze strany modelu s tmavší pletí, abychom vyrovnali různé hustoty tváře a nemuseli podkládat při kopírování nebo zdržovat při zvětšování.
Prosvětlování-
- Provádíme proto, aby ve stínech byla kresba , plastika obrazu však nesmí zaniknout.
- Prosvětlujeme vždy z opačné strany než je světlo hlavní, s poloviční intenzitou světla hlavního.
- Využíváme světlo měkké, tj. reflektor „SOFTKA a „Qvadroflex“.
- stejně jako u portrétu